Samenvatting
Attention-deficit hyperactivity disorder, oftewel ADHD, is een inmiddels ook bij het grote publiek zeer bekende aandoening. Typische ADHD-symptomen zijn impulsief en druk gedrag. ADHD is vooral bekend als een stoornis die optreedt bij kinderen, vooral bij jongens. ADHD gaat relatief vaak gepaard met comorbide gedragsstoornissen, angst en depressie. Bij de behandeling van ADHD worden meestal stimulantia gebruikt. Methylfenidaat is veruit het meest voorgeschreven middel bij ADHD en tevens eerste keuze bij de behandeling van ADHD. Behalve methylfenidaat wordt dexamfetamine tot de stimulantia gerekend. Stimulantia verbeteren met name de volgehouden aandacht en concentratie. Het dagelijks functioneren verbetert secundair aan deze cognitieve functies, wat met name op school en/of het werk een algemene prestatieverbetering kan betekenen. Stimulantia zijn uiterst effectieve middelen bij de behandeling van ADHD. Naast stimulantia is atomoxetine geregistreerd voor de behandeling van ADHD, en worden clonidine, verschillende antidepressiva en melatonine vaak (off-label) toegepast in deze doelgroep. Deze nascholing behandelt de farmacologische aspecten van de hiervoor genoemde medicatie (Blok A) en bespreekt de (bij)werking in de klinische praktijk (Blok B).
Accreditatie
Voor deze nascholing is voor farmaceutisch consulenten voor 4 nascholingsuren accreditatie toegekend (ID 173133).
Inhoud
Blok A Overzicht ziekte- en medicatiegroepen
A1 Prevalentie en overzicht ADHD-medicatie
A2 Geregistreerde en off-label medicatie
Blok B Werking en bijwerkingen in de praktijk
B1 Dosistitratie, slaap, eetlust en groei bij ADHD
B2 Cardiovasculaire effecten
B3 Andere bijwerkingen en verslaving
Actie en verantwoording
Nadere bespreking van vragen en casuïstiek
Literatuur
Afsluitende toets
Over de auteur
Dr. Glenn J.H. Dumont is klinisch farmacoloog, hoofd van de Psychopharmacological Research Unit van het Universitair Psychiatrisch Ziekenhuis St.-Norbertus, Universiteit van Antwerpen, België en docent aan de Hogeschool Zuyd, Nederland. Daarnaast is hij directeur van Dumont praktische psychofarmacologie, een adviesbureau dat teksten, cursussen en consultaties met betrekking tot de toepassing van psychiatrische medicatie verzorgt, en redacteur van Psyfar, een nascholingstijdschrift met betrekking tot psychofarmaca. Hij publiceert regelmatig in nationale en internationale vaktijdschriften en boeken.
Doelstellingen van dit nascholingsprogramma
Na afloop van dit nascholingsprogramma:
- bent u op de hoogte van de voornaamste kenmerken van ADHD;
- kent u de standaarddoseringen en kunt u ze aanpassen aan het individu;
- kent u alternatieven voor stimulantia;
- kent u werking en bijwerking en desbetreffende voorzorgsmaatregelen;
- bent u op de hoogte van de evidentie omtrent ‘zorgen’ wat betreft het gebruik van stimulantia.